skip to Main Content

Fotograaf? Decorbouwer? Beeldend kunstenaar?

How-to: SEO voor beeldmakers

Zoekmachines werken met tekst. Ze kunnen (bijna) niets met beeld. Als beeld jouw product is, of als jouw verhaal het best met beeld kan worden verteld, dan is jouw website waarschijnlijk vooral opgebouwd met foto’s, illustraties en video. Maar hoe kun je zo’n website met weinig tekst voor zoekmachines optimaliseren? Dit verhaal geeft je daarbij een paar handreikingen: SEO tips voor beeldmakers.

Spiders

Het is handig om een beetje te begrijpen hoe zoekmachines werken. Achter Google, Bing etc zijn crawlers (ook genoemd spiders) aan het werk. 24/7 Struinen die het internet af, op zoek naar nieuwe informatie. Hun route loopt via de verbindingen tussen de pagina’s op het web — hyperlinks dus. Alle koppen, tussenkoppen en ook elementen in de code die voor de menselijke gebruiker niet meteen zichtbaar zijn worden in grote databases opgeslagen: de index.

Zoekwoorden

Een zoekopdracht (jargon: ‘keyword’) plaatsen: dagelijkse kost voor iedereen. Aan de hand van de ingegeven woorden gaat zoekmachine de intentie van jouw zoekopdracht proberen te begrijpen: pogingen tot interpretaties. In de eerder genoemde index worden verschillende combinaties van de opgegeven zoekwoorden opgezocht en aan de zoeker gepresenteerd in een lijst. De volgorde van de resultaten in die lijst word bepaald door relevantie. Met een goede SEO tactiek werk je toe naar een hoge plaatsing in die lijst (ranking), bovenaan of anders bij de hoogste 3.

Uit dit verhaal blijkt hoe centraal keywords staan in dit proces. En dus dat het, wil je gevonden worden, de moeite loont om zoekwoorden in je website te verwerken, liefst zo strategisch mogelijk.

Als beeldend kunstenaar, fotograaf, filmmaker, lichttechnicus of danser communiceer je in beeldtaal. Mensen herkennen jouw kwaliteiten als beeldmaker via het gepresenteerde beeldmateriaal. Google en consorten herkennen die kwaliteit niet via de beelden. Hoe maak je aan de spiders duidelijk dat jouw beelden hoog moeten ranken? Welke middelen zijn er om potentiële bezoekers én zoekmachines te overtuigen van jouw expertise? Een paar tips om je vindbaarheid te verhogen.

Maak tóch tekst!

Zoek naar mogelijkheden om toch (zinvolle) tekst te maken. Probeer dat strategisch te doen. Verwerk de belangrijkste zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden in links, menu, koppen, subkoppen, tussenkoppen en de titels van pagina’s. Misschien kun je een alinea schrijven bij je getoonde projecten. Of zelfs een blog. Verwerk links in je informatie, intern en naar andere websites. Koppel je website aan je social media profielen en kijk of andere websites naar jou kunnen linken. Kortom, plavei het pad voor de zoekrobots.

Hoe kleiner een afbeelding, hoe sneller die wordt ingeladen

Het algoritme van Google is mobile-first — lange laadtijden op mobiele apparaten zie je terug als een lagere score in de zoekresultaten. Plaats foto’s niet groter dan nodig (natuurlijk ook niet kleiner. Houd daarbij rekening met de resolutie van grote en retina beeldschermen, die je zelf misschien niet hebt). Informatie over groottes van verschillende beeldschermen kun je onder andere hier vinden.

De meeste foto’s kunnen gecomprimeerd worden naar jpg 70% kwaliteit, soms zelfs minder. Als je hebt gecomprimeerd: check dan het resultaat op 100% beeldgrootte. Zijn er zichtbare blokjes ontstaan langs rechte lijnen scheef lopen? Zien de verlopen er nog soepel uit? Mijn ervaring is dat je ná comprimeren (via Adobe Photoshop / save for web of een huidige variant daarvan) de bestanden vaak nog 5-10 % verder kunt verkleinen via ImageOptim. Let op — wil je bepaalde metadata in die laatste stap behouden (copyright-informatie bijvoorbeeld) pas dan eerst de voorkeuren van ImageOptim daarvoor aan.

SEO voor beeld verkleind ImageOptim
zoekresultaten op “seo voor beeldmakers”. Als eerste in de zoekresultaten, doordat de zoekterm een 100% match heeft met de kop en de titel van de pagina.
Dezer png was oorspronkelijk 502 kB. Dat is erg groot voor een gewone illustratie. Na verkleinen in photoshop en comprimeren via imagoptim is de png 69 kB. Dat lijkt er meer op.

“Please” eerst de bezoeker, dan maak je vanzelf de zoekmachine blij

Je denkt dat je alles kunt zeggen met visuele middelen. Of je vindt dat dat maar genoeg moet zijn. Je bent immers beeldend kunstenaar. Toch is het voor de bezoeker vaak prettig om achtergrondinformatie te lezen, om zich in jouw visuele vocabulaire te kunnen verplaatsen. Ik weet hoe lastig het soms kan zijn antwoorden te geven op dit soort vragen, maar ik probeer je op weg te helpen. Met welk doel heb je iets gemaakt? Waarom heb je bepaalde materialen ingezet? Hoe groot is het originele werk? Kun je iets vertellen over het ontstaansproces? Is er sprake van samenwerking met andere partijen? 

Als het je lukt om informatie te formuleren dan zal de tekst je presentatie verdiepen. Heel fijn voor de bezoeker, die zal dan langer op je website rondneuzen. En dat… herkent de zoekmachine weer als een teken van kwaliteit — relevantie. Je wordt daarvoor gewaardeerd met een hogere plaatsing in de ranking.

Geef je afbeelding een korte en duidelijk beschrijvende naam

screendump van alttekst en bestandsnaam in wordpress CMS


Geef alle afbeeldingen een naam die in tekst zinvol klinkt: zwanen-vliegen-over-water-ochtendmist.jpg roept meer op dan _IMG3276-edit.jpg. Stel je voor: een beeldredacteur zoekt naar een afbeelding bij een artikel over de populatie van de knobbelzwaan in het Naardermer. Hij geeft Google Images de opdracht ‘vliegende zwanen water’. De beeldredacteur is ervaren en weet dat het woord ‘mist’ in zijn opdracht de kans op fijne sfeerbeelden in de zoekresultaten vergroot. Maar alleen beelden die die woorden in de naam of alt-tekst hebben staan worden door Google weergegeven. _IMG3276.jpg zonder alt-tekst heeft geen schijn van kans.

Geef een alt-tag mee aan je afbeelding

Geef alt-tekst (alt-tag) mee bij elke afbeelding die je plaatst. Indien juist gedaan geeft deze tekst een beschrijving van wat er te zien is in de afbeelding en (indien van toepassing) wat de functie van van de afbeelding is ten opzichte van het artikel waar het bij staat. Door alt-teksten te geven aan afbeeldingen maak je je website toegankelijk voor mensen die afhankelijk zijn van voorlees-software (screenreaders) — blinden en slechtzienden. Misschien een raar idee, slechtzienden bedienen met een visueel portfolio? Toch mag je niemand uitsluiten. Dit principe is ingebouwd in zoekmachine-algoritmes!

Alt-tekst wordt ook door de browser getoond wanneer een afbeelding, om wat voor reden dan ook, niet kan worden weergegeven. Denk bijvoorbeeld aan een mobiele telefoon vanaf een locatie met een slechte verbinding. Het meegeven van alt-teksten wordt door het algoritme beloond met een hogere plaatsing in de zoekresultaten.

Een caption is ook een plek waar je tekst kwijt kunt

Stop energie in het formuleren van een bijschrift (caption). Sinds begin 2018 geeft Google deze weer in de zoekresultaten van Google Afbeeldingen. Een caption geeft informatie over het kader of de achtergrond van een afbeelding.

Onderzoek toont aan hoe bezoekers webpagina’s in eerste instantie tot zich nemen: afbeeldingen, koppen en bijschriften worden eerst snel gescand. Op basis van de gescande informatie besluiten ze vervolgens (vaak onbewust) of de pagina voor hun relevante informatie bevat. Een caption kan informatie geven over je intenties met een beeld of serie, gegevens over ontstaan, gebruikte materialen en afmetingen. Bezoekers en zoekrobots zullen meer aandacht aan je foto, schilderij, collage of beeld te besteden.

Let op de valkuil

Bij het formuleren van namen, alt-tags en bijschriften kom je misschien in de verleiding die vol te proppen met zoekwoorden. Dan schiet je door; algorithmes van zoekmachines herkennen dit als een soort spammen en zullen een lagere ranking geven.

Meer lezen over SEO?

De suggesties die ik geef zijn maar een klein topje van een enorme ijsberg. Optimaliseren van websites voor zoekmachines is een veelomvattend en apart vak. Algoritmes van zoekmachines veranderen daarbij doorlopend. Er valt een boel over SEO te lezen op het web. Meer informatie vind je oa. bij Yoast of Google (iets droger geformuleerd). Liever iets beknopter kennismaken met SEO? Ruben Bunskoeke geeft een heldere en smakelijke uiteenzetting op zijn blog.

Tot slot

Wil je aan de slag met SEO en weet je niet hoe of waar te beginnen? Of wil je advies over jouw eigen website? Neem contact op, een gesprek is vrijblijvend en kost niks. Bel, of stuur een bericht. Veel succes!

Back To Top