skip to Main Content
menu

Meer dan ‘mooi’

Denk je aan het in eigen beheer uitgeven van een boek? Of het herzien van je logo en bijbehorende huisstijl? Je wilt dat je uitingen er “mooi” uitzien. Misschien heb je zelf al eens geprobeerd iets te maken. Het zag er ‘best leuk‘ uit. Maar diep van knaagde er iets: “Best leuk”… Waar zit hem dat dan in? En mooi — dat is een kwestie van smaak. Toch?  Ik help je graag met grafisch ontwerp en drukwerkbemiddeling.

Bij vormgeving gaat het er ook over dat “het werkt”.  Ik wil dat jouw boodschap overkomt bij degenen voor wie het bedoeld is. Daarvoor gaan we eerst bepalen wat en wie je wilt bereiken. Daar volgt vaak al uit hoe we dat het beste kunnen doen. Dat geldt voor alles wat je uitgeeft, of het nou een logo betreft, een website, een banner voor Facebook, een gevelbord of die bundel met je eigen gedichten.

Daarom ga ik, voordat er ook maar één potlood geslepen wordt, eerst een paar vragen ga stellen…

Uitstraling

Een logo met de daarbij behorende huisstijl laat aan de wereld zien wie jij bent als bedrijf. Als daar consistentie in zit dan ervaart een (potentiële) klant jou als een betrouwbare zakenpartner. Dat geldt voor grote bedrijven, maar net zo goed voor de startende zzp’er. Een voorbeeld… wat zou er gebeuren als het logo van van een bekende elektronicafabrikant in een campagne grasgroen verschijnt op billboards maar paars in advertenties? Zou je beide uitingen dan nog met elkaar in verband brengen? Ik denk het niet… Deze campagne gaat alleen aanslaan als kleurwissel het expliciete thema is.

Lettertypes

Nog een voorbeeld. Een ICT-bedrijf kiest een lettertype dat stamt uit de 60-er jaren van de vorige eeuw (bijvoorbeeld omdat de directeur als hobby oude flipperkasten verzamelt). Gaat dat werken? Wat straalt een bepaald lettertype eigenlijk uit? Er zijn honderdduizenden lettertypes, waarom kies je juist die ene? Ik help met advies vanuit mijn ervaring, opgebouwd in meer dan 25 jaar ervaring in het veld.

Papier en drukwerk

Ook materiaalkeuze draagt veel bij aan een uitstraling en het effect van een uiting. Denk maar aan het verschil tussen een glossy tijdschrift en een magazine dat gedrukt is op recycled papier: zal een natuurbeschermingsorganisatie nog geloofwaardig overkomen als ze hun magazine glossy zouden drukken?

Duurzaam

In mijn werk (en ook privé) ga ik zo zorgvuldig mogelijk om met de bronnen. Bomen zijn heel waardevolle planeetbewoners. Ze leveren zuurstof. Ze slaan ook CO2 op. Ze zijn prachtig om te zien! Als we een boom kappen dan moeten we de voorraad bomen aanvullen door nieuwe te planten. 

Daarom leg ik drukwerkopdrachten het liefst bij drukkers die extra moeite doen om duurzaam te werken. Dat kan op veel manieren. Naast aanplant van nieuwe bossen kunnen ze hun water-, inkt- en chemicaliëngebruik, hun transportbewegingen en de afvalstromen verduurzamen. Zelf gebruik ik zoveel mogelijk papier dubbelzijdig, vervang ik niet iedere 3 jaar mijn computers en zoek ik eerst een 2e hands printer als die aan vervanging toe is. Ik reis per fiets en trein en regel mijn bankzaken via een bank die topprioriteit geeft een een duurzame en circulaire economie. Deze website word gehost bij een duurzaam webhosting bedrijf en wanneer ik bemiddel in webhosting dan bied ik de diensten van een groene webhost.

Back To Top